Modeconcern WE laat zijn filiaalmodel los om internationaal sneller te kunnen expanderen. Dat meldt het Financieele Dagblad vandaag. Het Nederlandse bedrijf praat met potentiële franchisers in Midden-Europa en Turkije. Bij uitbreiding in Nederland en andere landen waar WE reeds actief is, blijft de keten eigen winkels exploiteren.
“We leren van de fouten van concurrenten. Esprit en Mexx hebben groot- en detailhandel gemengd. Je ziet ze nu hun eigen franchisers opkopen”, zegt topman Wouter Kolk. Hij wil wel met franchisers werken, maar dan volgens een strakke formule. Kolk wil van begin af aan de regie houden.
WE doet het goed ten noorden van de lijn Parijs - Lyon - Zürich. “In tegenstelling tot Zara of Mango hebben we een typisch Noord-Europees DNA. We kunnen dus naar landen als Oostenrijk, Polen, Tsjechië, Hongarije en Turkije zonder extra collecties te maken. Duizend of tienduizend broeken kost qua ontwikkeltijd hetzelfde.”
WE maakt deel uit van het door de familie De Waal beheerste Logo International, waar ook de Zwitserse lingerieketen Beldona, O’Neill, groothandel Waalwear en de keten Setpoint toe behoren. WE Fashion telt 230 winkels in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland en Zwitserland.
WE op uitbreidingspad
Gepubliceerd op 25 juni 2009 om 00:00
Reacties 0