Budgetdiamant in trek

De recessie heeft de diamantindustrie flink geraakt. Vooral de markt van schaarse superdiamanten wordt getroffen door serieuze prijsdalingen. Voorzichtige consumenten letten scherper op hun uitgaven en verschuiven hun aandacht naar kleinere budgetstenen. “Tussen medio 2008 en april dit jaar zijn groothandelsprijzen van diamanten, afhankelijk van de kwaliteit en het gewicht, met zo'n 15 tot 45 procent gedaald”, schetst directeur Rob van Beurden van de in Antwerpen gevestigde firma Diamond House.

De markt voor kleinere diamanten van een iets lagere kwaliteit is redelijk op peil gebleven. “Op mondiaal niveau zijn de Verenigde Staten goed voor de helft van de totale vraag. Amerikanen geven diamanten traditioneel als verlovingsring. Budgetten zijn aangepast aan kleinere en goedkopere producten”, aldus van Beurden.

Volgens voorzitter Blik van de Amsterdamse Diamantbeurs is de trend in Nederland vergelijkbaar. “Juweliers verkopen meer kleinere items tegen lagere prijzen. Ook kleinere goederen hebben te maken gehad met prijsdalingen van zo'n 5 procent, maar per saldo is sprake van een stabiele markt.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!