De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft onderzoek gedaan naar het prijsbeleid van supermarkten. Dat schrijft het Agrarisch Dagblad.
Een aantal maanden terug is bij leden van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) de wekelijkse prijsgegevens van twintig versproducten van jaren terug opgevraagd. “De NMa is enorm bezig geweest in de detailhandel. Blijkbaar zijn ze nu bij de volgende schakel in de keten aan het kijken”, zegt CBL-directeur kwaliteit en consumentenzaken Marc Jansen.
De informatievraag bij supermarkten ging niet gepaard met invallen. “Dat onderzoek was aangekondigd. Dat ze nu met 65 man invallen doen, betekent waarschijnlijk dat ze verdenkingen hebben. Ik neem aan dat ze al voldoende vooronderzoek hebben gedaan.”
De rapportage over het prijsbeleid van de supermarkten, waarvoor CBL-leden eerder informatie overgedragen hebben, wordt eind deze zomer al verwacht. Het onderzoek naar de groenteafzet duurt tot 2010 kondigde de NMa al aan.
Supermarkten doelwit van NMa
Gepubliceerd op 31 juli 2009 om 00:00
Reacties 0