Supermarkten bezuinigen op hygiëne

Supermarkten geven steeds minder geld uit aan schoonmakers, ongediertebestrijding en vervanging van materialen. Dat staat in het jaarverslag van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA). Het rapport verschijnt net op het moment dat verschillende supermarktketens onder hun eigen personeel starten met een ‘handenwas’-campagne, waarmee de verspreiding van de Mexicaanse griep moet worden tegengegaan.

Het CBL zegt in een reactie op de bevindingen dat nooit wordt bezuinigd op hygiëne, omdat voedselveiligheid de basis van een supermarkt vormt. “We verkopen de consument alleen veilig voedsel”, aldus Marc Jansen, hoofd consument en kwaliteit van het CBL.

De VWA noemt de situatie ‘zorgelijk’ maar beaamt dat de hudige situatie niet direct alarmerend is voor de consument. “Van de twintig procent die zich niet aan de regels houdt, is er maar een heel klein deel dat echt onverantwoord werkt”, vertelt Jan van Kooij, plaatsvervangend hoofdinspecteur levens- en genotmiddelen van de VWA.

Volgens het rapport scoren restaurants, slagerijen en bakkerijen nog een stuk slechter dan supermarkten wat betreft de hygiënevoorschriften.

Lees ook: Cassières moeten handen wassen

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!