Fabrikanten van spelcomputers hebben het moeilijk. Bedrijven als Nintendo en Sony zien de vraag hard teruglopen. Ook de Nederlandse gamemarkt verzwakt, zo meldt De Telegraaf donderdag.
De grote spelers in de gamemarkt riepen vorig jaar nog dat hun industrie een recessie kon weerstaan. Consumenten zouden door de economische recessie meer plezier thuis gaan zoeken. Dat moest mogelijkheden bieden voor de aanbieders van computerspelletjes.
Nintendo verkocht in de periode april-juni echter ‘slechts’ 2,23 miljoen exemplaren van zijn Wii-spelcomputer wereldwijd. Een jaar eerder waren dat er nog 5,17 miljoen. Van de Playstation 3 van Sony gingen 500 duizend exemplaren minder over de toonbank, tot een totaal van 1,1 miljoen.
Ook in Nederland daalde de verkoop in de afgelopen maanden, zo heeft onderzoeksbureau GfK Retail & Technology geconstateerd bij zijn metingen in de detailhandel. Concrete cijfers kan het onderzoeksbureau echter nog niet naar buiten brengen. “Maar we zitten in de min”, aldus GfK-manager entertainment Maikel Verhaaren in De Telegraaf.
Vorig jaar sleet de detailhandel in Nederland 1,48 miljoen consoles aan consumenten, een toename van 49 procent. “De groei was explosief. Dan is het ook niet zo vreemd dat het wat minder gaat”, zegt commercieel directeur Olaf Zwijnenburg van Free Record Shop, een van de grotere gamesverkopers in Nederland.
Spelcomputer uit de gratie
Gepubliceerd op 31 juli 2009 om 00:00
Reacties 0