De oorlog tussen fabrikanten en supermarkten over huismerken is verder opgelaaid. Zelfs dermate heftig, dat nu ook op Europees niveau wordt gestreden. De Europese Commissie gaat bekijken of huismerken de concurrentiekracht van de leveranciers benadelen, zo is onlangs in Brussel afgesproken, meldt het Financieele Dagblad.
Supermarkten brengen steeds meer producten onder hun huismerk. In Nederland hebben de huismerken inmiddels een marktaandeel van 25 procent, maar in sommige EU-lidstaten is dit al veertig procent. Bij Albert Heijn is al meer dan de helft van de producten 'eigen merk'.
Dat gaat ten koste van de A-merken. A-merkfabrikanten zijn daarom naar de Europese Commissie gestapt. Zij stellen dat de supermarkten niet langer distributeur zijn maar steeds vaker directe concurrent. Omdat de supers bepalen wat er in de winkel komt hebben zij er belang bij de fabrikanten van A-merken af te knijpen ten gunste van hun eigen merk. Oneerlijke concurrentie dus.
Dat uit zich volgens de fabrikanten op een aantal manieren. Zo moeten fabrikanten supermarkten veelal betalen voor de introductie van nieuwe producten, of voor de schapruimte die zo’n artikel inneemt. Het eigen merk hoeft dat natuurlijk niet. Ook worden er producten gekopieerd.
Europa onderzoekt concurrentiekracht huismerken
Gepubliceerd op 20 augustus 2009 om 00:00
Reacties 0