De Belg blijft ondanks de crisis trouw aan sterke merken, maar koopt ze nu wel in goedkopere supermarkten. Dat blijkt uit een nieuwe studie van het Vlerick Brand Management Centre.
Het centrum onderzocht het aankoopgedrag van de Belgische consumenten binnen dertig productcategorieën. Daaruit blijkt dat meer dan 75 procent zijn merkkeuze niet heeft veranderd.
Tien procent geeft aan dat ze hun vertrouwde merk nu eerder kopen in goedkopere supermarkten of winkels. ‘Het is dus niet verwonderlijk dat het marktaandeel van Colruyt de laatste maanden fors is toegenomen’, aldus de onderzoekers in een persbericht. Consumenten die toch van merk veranderen, stappen vooral over naar goedkopere A-merken (14 procent) of huis- en discountmerken (10 procent).
Vlerick Brand Management Centre stelt dat vooral het consumentenvertrouwen een impact heeft op het koopgedrag van de Belg. "Mensen die de toekomst minder rooskleurig inzien, gaan vandaag minder consumeren, zijn minder merktrouw, en gaan op zoek naar lager geprijsde alternatieven."
Vlerick Management Research Centre ondervroeg in mei 2009 vijfhonderd Belgische consumenten, tussen 21 en 65 jaar.
Belg blijft trouw aan merken
Gepubliceerd op 26 augustus 2009 om 00:00
Reacties 0