'Scherp regels medicijnreclame aan'

Farmaceutische bedrijven overtreden massaal de regels voor reclame van geneesmiddelen op recept. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), aldus RTL Z. Het IGZ wil nu in overleg met de betrokken partijen de regels voor reclame voor medicijnen op internet aanscherpen.

In totaal werden 41 websites van patiëntenorganisaties onderzocht op hun reclamegedrag. 32 bleken gemaakt of gesponsord door fabrikanten van geneesmiddelen die alleen op doktersvoorschrift te krijgen zijn.

Het onderzoek richtte zich op informatie op internet over vijf veelvoorkomende aandoeningen: astma, verhoogde cholesterol, maagklachten, diabetes en depressie. Op de sites werd verwezen naar medicijnen, en dat mag niet. Ook werd in testjes, tips en ervaringsverhalen doorverwezen naar geneesmiddelen die alleen op recept te verkrijgen zijn.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!