Één op de vijf consumenten koopt op basis van reviews. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A Research. Momenteel maakt zeventig procent van alle Nederlanders regelmatig gebruik van reviewsites als vergelijk.nl, kieskeurig.nl of independer. Deze sites worden zowel gebruikt voorafgaand aan online aankopen als voor aankopen in een fysieke winkel.
Uit het onderzoek blijkt dat 45 procent van alle online aankopen vooraf wordt gegaan door het bekijken van één of meerdere reviews. Voor het doen van aankopen in een fysieke winkel is deze groep 35 procent. De verschillen tussen de productgroepen zijn echter groot. Voor de aankoop van producten op het vlak van elektronica zijn reviews het meest bepalend voor een aankoop. Reviews in de categorie bouwmarkten en tuin & dier zijn het minst bepalend.
Van zowel de consumenten die online, als voor de consumenten die in een winkel de aankoop hebben gedaan, geeft nagenoeg hetzelfde percentage aan dat ze zich uiteindelijk hebben laten leiden door de review. Dit percentage ligt rond de 56 procent en betekent dat voor fysieke winkels één op de vijf consumenten zich voor de aankoop laat leiden door een review. Online is dit zelfs één op de vier.
Op dit moment zijn veel reviews gericht op producten en diensten. Opvallend resultaat uit het onderzoek is dat consumenten meer opzoek zijn naar reviews van aanbieders dan naar productreviews. Bijna 65 procent geeft aan opzoek te zijn naar productreviews, maar liefst zeventig procent geeft aan opzoek te zijn naar reviews van aanbieders.
Reviews steeds belangrijker bij aankopen
Gepubliceerd op 31 augustus 2009 om 00:00
Reacties 0