Nederlandse retailers streven naar buitenlandse groei

Uitbreiding in het buitenland staat hoog op de agenda bij Nederlandse retailers. Dit blijkt uit de jubileumproductie van RetailTrends. Hierin is 75 directeuren van retailorganisaties, die in de afgelopen vijf jaar zijn geïnterviewd, gevraagd naar hun persoonlijke ambitie voor de komende vijf jaar.

Topman Ronald van Zetten van HEMA wil in de komende vijf jaar de buitenlandse expansie uitbreiden met één of twee landen. “Als dat lukt, heeft het bedrijf een goede toekomst. Welke landen het zijn, is nog niet concreet, maar die uitbreiding moet binnen vijf jaar zeker zijn ingezet.”

Eenzelfde ambitie heeft algemeen directeur Barbara van Kolfschoten met Witteveen Mode. “Witteveen moet binnen vijf jaar succesvol zijn in een tweede, buitenlandse markt.”

Ceo Henk Teunissen van Rivièra Maison streeft eveneens naar een stevige internationale positie. “Duitsland is qua omzetgrootte nu het tweede land, maar dat moet over vijf jaar het eerste land zijn. Een eerste stap in die richting zetten we 8 oktober met de opening van een flagshipstore in Hamburg. Ook willen we in de rest van de wereld groeien.”

Oscar Diele, directeur marketing van Spil Games, heeft met het online gaming bedrijf eveneens grote internationale plannen: “We willen Spil Games uit laten groeien naar het mooiste, leukste en spannendste internetbedrijf van de wereld. We bedienen nu per maand ruim honderd miljoen unieke bezoekers op onze vijftig portals wereldwijd. We zijn dus al aardig op weg.”

Andere retailers met buitenlandse uitbreidingsplannen zijn Paul Bringmann van La Place, Wilco de Groot van Handyman en Philippe Vorst en Bart Jan Wijsman van New York Pizza. Volgend jaar opent La Place een tweede vestiging in België. Tevens studeert het hard op mogelijkheden in andere landen. De Groot gaat zich inzetten voor het realiseren van Handyman-vestigingen in Duitsland. De directie van New York Pizza is met de opening van een flagshipstore in Brussel reeds begonnen aan buitenlandse groei. Het is de bedoeling is dat er nog veel buitenlandse vestigingen zullen volgen.

Voorts reppen Peter van de Meer en Don Kouwenhoven van Mooi Parfumerie en Paul en Ward Termeer van Sacha over internationale groei. “We willen Sacha uitbouwen tot een een Europese speler, met vesigingen in de belangrijkste steden met een kosmopolitisch karakter.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!