Kleinere en middelgrote supermarkten komen steeds meer in de verdrukking. Volgens onderzoeksbureau Deloitte verdwijnen er de komende jaren een flink aantal van hen.
Van de kleine supermarkten draait momenteel een kwart verlies, signaleert retailspecialist Paul Op Heij van Deloitte. Het vertrouwen van de ondernemers in de toekomst is dan ook niet optimistisch. Acht procent van de buurtsupers voorspelt dat zijn of haar zaak binnen vijf jaar is opgedoekt, blijkt uit het maandag gepresenteerde onderzoek Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel.
Geschat wordt dat het totale aantal supermarkten in 2015 daalt van 4800 tot 4100. Daar zullen veel kleine jongens bij zitten en maar weinig ‘grote jongens’, die de klanten juist bij ze weghalen.
Probleem is onder meer dat de ‘koek’ die supermarkten onderling verdelen steeds kleiner wordt. De bevolking neemt amper toe, terwijl het aantal oudere mensen stijgt. Maar zij geven in de winkel minder uit dan gezinnen met kinderen.
De buurtsuper is niet volledig gedoemd tot uitsterven, maar die moet dan wel echt de winkel van de buurt zijn, stelt Op Heij. “Als de consument jou alleen gebruikt voor zijn vergeten boodschappen, red je het niet.” Daarnaast kan de buurtsuper zich onderscheiden met extra service en aandacht voor de klant. “Zorg dat je een postkantoor in huis haalt of een stomerij.”
Buurtsuper verliest steeds sneller terrein
Gepubliceerd op 8 september 2009 om 00:00
Reacties 0