Nederlandse supermarkten gaan in de toekomst steeds luxere producten verkopen. Hiermee speelt de branche in op de behoefte van de consument, die makkelijk te bereiden, hoge kwaliteit voedsel voor een lage prijs wil. Dit voorspelden deskundigen dinsdag op een congres voor supermarktondernemers.
Het kooppatroon verandert volgens Jan-Willem Grievink, directeur van het Food Service Instituut Nederland. "De weekboodschappen blijven bestaan, maar we beslissen nu korter van tevoren wat we willen eten. Men gaat niet meer op zaterdag een bloemkool kopen om die dinsdag uit de koelkast te halen."
De consument vindt zijn tijd bovendien veel te waardevol om in de keuken te staan, vertelt Paul Op Heij, voorzitter Foodretail bij financieel dienstverlener Deloitte, organisator van het congres. "Tenzij we echt uitpakken, dan staan we uren in de keuken."
Tenslotte hebben kookprogramma's en een keur aan recepten op het internet onze smaak veranderd. Robert van den Tillaart, supermarkteigenaar: "Kerriesalade uit een kuipje is de Nederlander veel te gewoon geworden".
Volgens de deskundigen zal komende jaren het supermarktassortiment aangepast worden aan de wensen van de klant. Grievink denkt hierbij aan meer soorten verse pasta, fingerfood en Mexicaanse hapjes in de winkel. "We zijn uitgekeken op speklapjes en wortels, maar willen wel een papayasmoothie proeven."
De consument wil zijn groenten en fruit het liefst vers en voorgesneden, aldus Van den Tillaart. "Ook wordt betalen gemakkelijker, klanten moeten in de toekomst zelf hun producten kunnen scannen." De economische crisis komt hierbij alleen maar ten goede. Het drietal voorspelt een prijsdaling van luxeproducten. "Sushi eten in de stad vinden we te duur, maar we halen het wel uit de super om het thuis te eten", aldus Van den Tillaart.
'Aanbod supers steeds luxer'
Gepubliceerd op 10 september 2009 om 00:00
Reacties 0