Belgische autodealer Cardoen bloeit

Terwijl de een na de andere autodealer kopje onder gaat, heeft het Belgische familiebedrijf Cardoen twee weken geleden hun negende vestiging geopend. De wereldwijde verkoop van nieuwe auto’s is in elkaar gezakt, maar Cardoen verkocht de eerste helft van dit jaar zestig procent meer auto’s. Autofabrikanten hebben hun producties drastisch verlaagd, duizenden werknemers ontslagen en de overheid om financiële steun gevraagd. Maar volgens Cardoen is 2009 een topjaar. Dankzij de economische crisis.

Cardoen noemt zijn bedrijf een autosupermarkt. Het idee is eenvoudig. Hij koopt door heel Europa partijen auto’s op. Nieuw of bijna nieuw, van importeurs of dealers die er te veel hebben. Of uit de boedel van bedrijven die failliet zijn gegaan. Deze bedrijven moeten van de auto’s af, dus kan Cardoen ze heel goedkoop overnemen.
Zo verzamelt hij auto’s van diverse merken. Deze worden vervolgens bij elkaar gezet in de showroom van een van zijn negen vestigingen. Zo hoeft een particulier niet langs verschillende dealers wanneer hij op zoek is naar een auto. ‘Voor een particulier die niets om een merk geeft, is een dealer met slechts één merk helemaal niet logisch’, aldus Cardoen.

Voor de automarkt zou het goed zijn als een grote fabrikant failliet zou gaan, stelt Cardoen. ‘Het zou een zegen zijn voor de markt als er een groot automerk verdwijnt. Maar dat gebeurt niet. In plaats daarvan krijgen veel autofabrikanten juist financiële steun van de overheid’, zegt Cardoen. Dat vindt hij dom, maar niet vervelend. Voor zijn bedrijf is de onevenwichtigheid in de markt juist een kans.

Want hoe meer de markt verstoord raakt, hoe meer hij daarvan kan profiteren. Als er veel bedrijven failliet gaan, is er meer aanbod en kan hij goedkoper inkopen en vervolgens weer goedkoper verkopen. Dat trekt klanten. Vorig jaar had Cardoen een omzet van 142 miljoen euro. De winst bedroeg rond de half miljoen euro. Maar door de economische crisis wordt dit jaar een recordjaar. Dat weet hij zeker. De eerste zes maanden van dit jaar verkocht Cardoen 8.524 autos; dat is een stijging van zestig procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2008.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!