De IKEA-catalogus valt vanaf vandaag weer in de brievenbus. De druk van de recessie is goed aan de gids af te lezen: hij is dunner en de prijzen zijn iets verlaagd, zo meldt het Financieele Dagblad
De tienduizend bezorgers van DHL hebben twee weken de tijd om de ruim zes miljoen exemplaren van de gids huis aan huis te verspreiden. Wereldwijd worden er rond de tweehonderd miljoen exemplaren van de catalogus gedrukt. Daarom wordt de gids het meest verspreide drukwerk ter wereld genoemd. Sinds het Zweedse bedrijf zich in 1978 in Nederland vestigde verscheen er ieder jaar één.
De papieren versie staat ondanks zijn enorme papierverbruik intern niet ter discussie. Volgens IKEA is een digitale versie geen goed alternatief. Een woordvoerster van het woonwarenhuis stelt zelfs dat het helemaal geen optie is. "Niet iedereen maakt gebruik van internet. De catalogus is een belangrijk instrument van ons. Drie kwart van de mensen bekijkt de gids. Veel mensen bladeren hem thuis door en komen daarna naar ons warenhuis."
De aanpassingen die IKEA heeft gedaan met het oog op de recessie zijn dat de aanbiedingen helemaal voorin de gids staan en men een algehele prijsverlaging van één procent heeft doorgevoerd. Ook is de gids later dan normaal verschenen. Dit omdat de gids volgens het bedrijf meer aandacht krijgt wanneer mensen terug zijn van hun zomervakantie of als ze klaar zijn met de grote klussen aan hun woning.
Zes miljoen IKEA-catalogi op de mat
Gepubliceerd op 14 september 2009 om 00:00
Reacties 0