Het gaat niet goed met de markt. Het aanbod is te eenzijdig en nieuwe Nederlanders laten zich weinig zien. Een startersproject moet meer diversiteit brengen, zo valt maandag te lezen in een reportage in de Volkskrant.
Markten in Nederland missen diversiteit in aanbod en etniciteit, zo vindt de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH). Hierdoor blijven klanten weg en is de concurrentie met grote winkelketens niet te overtreffen. “Om onze toekomst veilig te stellen, moeten we hier iets aan gaan doen”, zegt Henk Achterhuis, voorzitter van de CVAH.
Door met een startersproject beginnende marktkooplui (van wie 35 tot 40 procent van allochtone afkomst is) te ondersteunen in hun werk, wil de vereniging de markt nieuw leven in blazen. “Elke ondernemer met een vernieuwende inbreng kan zich voor het project opgeven. Honderdvijftig mensen met de meest verrijkende bijdrage helpen wij de eerste anderhalf jaar met het opzetten van een eigen kraam."
Achterhuis benadrukt dat het niet gaat om de zoveelste groenteman of dierenspeciaalzaak. “Wij richten ons echt op de initiatieven waarin een ondernemer creatief inspeelt op een gat in de markt. Dus een kraam met houten speelgoed of massageartikelen, dát willen we graag zien.”
Startersproject moet markt er bovenop helpen
Gepubliceerd op 22 september 2009 om 00:00
Reacties 0