Supply chain kost producenten vier miljard euro

De stijgende kosten voor supply chain hebben de mondiale producenten van consumentengoederen de afgelopen drie jaar vier miljard euro extra gekost. Dat blijkt uit een rapport dat Ernst & Young dinsdag heeft gepubliceerd.

Het rapport ‘Making your supply chain perform’ is een analyse van de 32 grootste mondiale producenten van consumentengoederen. Uit het onderzoek komt naar voren dat de grote verbeteringen die op andere gebieden zijn gerealiseerd, zoals het terugdringen van de algemene kosten, de verkoopkosten en de administratiekosten, teniet zijn gedaan door de neiging om te sturen op één enkel aspect van de supply chain, zoals de kostprijs van de verkopen of de omzetsnelheid van de voorraden.

“Het mag duidelijk zijn dat de supply chain een van de gebieden is die de grootste kansen biedt om waarde te verhogen, de liquiditeitspositie te optimaliseren en de kosten te verlagen”, aldus Harry Kleine van Ernst & Young. “De uitkomsten van het onderzoek wijzen erop dat producenten van consumentenproducten zich sterk op één aspect richten in plaats van de supply chain werkelijk van begin tot eind te managen. Voor het verbeteren van hun concurrentiepositie is het van cruciaal belang dat hier meer aandacht aan wordt besteed.” 

Bij supply chain management zijn de kostprijs van de verkopen en de omzetsnelheid van de voorraden belangrijke criteria. Van de 32 onderzochte bedrijven scoorde slechts twintig procent op beide punten bovengemiddeld. Per sector zijn er grote verschillen. Zo scoren de producenten van huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorging het hoogst op beide punten.

Uit het rapport blijkt verder dat de 32 bedrijven uit de steekproef nog eens één miljard euro zouden kunnen besparen door de omloopsnelheid van de voorraden met één dag te verbeteren. Door de kostprijs van de verkopen met één procent terug te dringen wordt vier miljard euro bespaard.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!