Inwoners van de Duitse regio Kleef gaan minder vaak de grens over voor inkopen. Het aantal shoppende oosterburen in Nederland daalde met 23 procent. Als belangrijkste reden daarvoor geven ze 'slechte ervaringen' op, meldt het Euregionaal koopstromenonderzoek 2009.
De onderzoekers van bureau Goudappel Coffeng spreken van een duidelijke trendbreuk. Wat de 'slechte ervaringen' zijn, is niet bekend. Dat is in het onderzoek niet gevraagd. Vermoedelijk slaan de slechte ervaringen op klantvriendelijkheid, veiligheidsperceptie en bereikbaarheid, concluderen de onderzoekers.
Van de bevolking van de regio Kleef (145 duizend mensen) bracht niettemin 73 procent het afgelopen jaar een winkelbezoek aan Nederland. Dat gebeurde echter in driekwart van de gevallen niet vlak over de grens, maar verder weg. Aan de andere kant van de grens deden 290 duizend consumenten boodschappen in Duitsland, waarbij Kleef met zijn supermarkten en winkelstraten het populairst is.
Duitse shopper minder vaak naar Nederland
Gepubliceerd op 30 september 2009 om 00:00
Reacties 0