Supermarkten zijn door de prijzenoorlog minder geneigd gangbare groente te ruilen voor biologische groente.
Supermarkten zijn momenteel vooral op zoek naar de laagste prijs, waardoor ze vaker kiezen voor een volle gangbare productlijn. Hierdoor bieden zij biologisch vaker als alternatief naast de ‘normale’ groenten. Dit meldt Arend Zeelenberg, AGF-ketenmanager biologische landbouw, aldus het Agrarisch Dagblad.
Tot vorig jaar kochten veel winkels producten als winterpeen volledig op de biologische afzetmarkt. In 2008 ontstond echter een krapte op de biologische markt, wat er voor zorgde dat die strategie duurder uitviel. "Supermarkten hebben zich toen achter de oren gekrabd. We denken dat die trend naar omwisseling niet doorzet en eerder minder wordt." Supermarktketen Dekamarkt beaamt dat door de lage prijzen van gangbare producten het biologisch assortiment in de winkels dit jaar niet is uitgebreid. "Het prijsverschil bleef daardoor groot", aldus een woordvoerder.
Deze strategiewijziging heeft een consumptiestijging niet tegen gehouden. "De omzet van biologische groente is het eerste halfjaar met tien procent gestegen." Ook de gegroeide prijsverschillen met gangbare groente lijken de groei niet in de weg te staan. "Producten als tomaat liggen nu voor soms absurde prijzen in de winkel. Dat beïnvloedt de verkoop van biologisch." Toch is het prijsbeeld voor biologische groente in winkels vaak te star, meent Zeelenberg. "Ze zouden wat meer met de prijs kunnen spelen."
Prijsgeweld blokkeert biologisch uit supers
Gepubliceerd op 8 oktober 2009 om 00:00
Reacties 0