Populaire sinterklaascadeau's zijn vaak tien tot twintig procent duurder dan vorig jaar. Dit blijkt uit een inventarisatie van Algemeen Dagblad.
Het dagblad legde nieuwe folders van Nederlands grootste speelgoedgiganten, Bart Smit en Intertoys, naast de folders van 2008 en zag dat voor precies dezelfde artikelen in veel gevallen aanzienlijk hogere bedragen worden gerekend. Prijsverlagingen komen daarentegen bijna niet voor.
Bijna al het speelgoed is duurder geworden. Enkele voorbeelden van de prijsverhogen zijn onder meer de Hot Wheels 'turbo town garage' en het bordspel Stratego. Beide kosten bij Intertoys momenteel 34,99 euro, terwijl deze vorig jaar nog voor 29,99 euro over de toonbank gingen.
Intertoys geeft als oorzaken voor de prijsstijgingen de loonstijgingen in productielanden als China en de hogere oliekoers, waardoor de prijs van plastic steeg.
Opvallend is dat uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bleek dat de prijs van ál het speelgoed in september gemiddeld zes procent lager lag, vergeleken met een jaar geleden. Dit voordeel is dus niet terug te vinden in de Intertoys en Bart Smit folders.
Forse prijsstijging speelgoed
Gepubliceerd op 26 oktober 2009 om 00:00
Reacties 0