Het A-merk ligt zwaar onder vuur. Ongeveer een kwart van de huidige A-merken dreigt uit het schap te vallen als de fabrikanten de komende jaren niet fors investeren in hun merken en assortimenten. Dat concluderen Rabobank, EFMI Business School en FoodService Instituut Nederland na onderzoek naar de toekomst van foodleveranciers in Nederland, aldus Distrifood.
De onderzoekers stellen dat zo’n 25 procent van de A-merken momenteel te weinig functionele én emotionele meerwaarde heeft ten opzichte van het huismerk. “Als deze merken er de komende jaren niet in slagen om die meerwaarde te realiseren, verliezen zij hun bestaansrecht en verdwijnen zij richting 2020 van de supermarktschappen”, waarschuwt directeur onderzoek Marcel van Aalst van EFMI Business School.
Het marktaandeel van huismerken blijft toenemen, verzekert Van Aalst. De vraag is waar de grens in Nederland ligt. “Het marktaandeel van huismerken groeit sinds 2003 met een procentpunt per jaar. Hoewel de huismerkgroei de komende periode wat zal afvlakken, verwachten we dat het huismerkaandeel in 2020 ruim boven de dertig procent ligt.”
Om te ontsnappen aan de toenemende druk zullen veel merkartikelfabrikanten de komende periode fors investeren in hun merken en assortimenten. Zo ontstaat binnen de A-merken richting 2020 een scherpere scheiding tussen zogeheten ‘superbrands’ (topmerken) en mainstream A-merken, verwachten de onderzoekers.
Kwart A-merken dreigt te verdwijnen
Gepubliceerd op 29 oktober 2009 om 00:00
Reacties 0