‘Webwinkels worden dupe fraudegolf’

Online retailers moeten de komende feestdagen oppassen. Zij dreigen en masse slachtoffer te worden van fraude met creditcards, zo meldt de Telegraaf.

“Mensen ontdekken hoe makkelijk het is om op internet te kopen. Een groeiende groep heeft helaas ook door hoe eenvoudig het is om langs die weg te frauderen met een creditcard”, vertelt Edwin Entius van Global Ecommerce, een adviesbureau voor webwinkels.

Creditcardorganisaties bieden hun klanten standaard de mogelijkheid om betwiste betalingen terug te laten boeken. Deze service is bedoeld om misbruik van de creditcard achteraf te kunnen rechtzetten. Het geld wordt teruggeboekt naar de kaarthouder. Het is vervolgens aan de winkelier om te bewijzen dat er daadwerkelijk een koop heeft plaatsgevonden.

“Daar zit ‘m het probleem bij internetaankopen. De creditcardorganisatie gaat in principe uit van het gelijk van de kaarthouder en de webwinkel kan vrijwel niet bewijzen dat de goederen daadwerkelijk zijn bezorgd bij de eigenaar van de creditcard. De kaartservice is zo onbedoeld een instrument van fraudeurs geworden”, aldus Entius.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!