AH opent aanval op HEMA en Blokker

De non food-afdeling van supermarktketen Albert Heijn gaat vanaf begin 2010 serieuze vormen aannemen. Dat liet topman Dick Boer van moederconcern Ahold maandag weten tijdens een bijeenkomst. Met deze strategie gaat AH de concurrentie aan met formules als Blokker en HEMA.

Met de verbreding van het assortiment wil Boer zijn marktgebied uitbreiden van food naar de veel grotere non foodmarkt. Terwijl de foodsector jaarlijkse een omzet van dertig miljard euro binnenhaalt, sleept de non foodbranche per jaar zeventig miljard euro binnen. 

Albert Heijn heeft ontwerpers ingehuurd om de non foodproducten in een eigen huisstijl te ontwerpen. Op de vraag of de nieuwe designproducten vergelijkbaar zijn met die van de HEMA, zegt Boer: “Ik vind HEMA erg goed in zijn design. Maar zij hebben vierhonderd winkels en wij achthonderd.”

Juist omdat AH zoveel vestigingen in het land heeft, denkt Boer de non foodafdeling in eigen beheer te kunnen uitbreiden. Een overname van een Nederlandse retailer lag dan ook niet voor de hand. Daar komt bij dat de topman voeding bij AH nog altijd het belangrijkste product vindt. “We gaan door deze uitbreiding geen foodmeters van het assortiment halen. We willen alleen bestaande meters van non food efficiënter gebruiken.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!