Consumenten zijn verzot op kleine winkels met een bijzonder assortiment en deskundig, klant- en servicegericht personeel. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy, zo meldt het Financieele Dagblad.
De grootste klacht van het publiek over de Nederlandse winkelstraat is het verschralende winkelbeeld. Kunnen de eigenaren van de panden, veelal de vastgoedbeleggers, er niet voor zorgen dat de straten er gevarieerder uit gaan zien? “De eigenaar bepaalt niet”, zegt Habiba Alitou, de winkelstraatmanager van de Amsterdamse Kalverstraat.
“Het is de consument die bepaalt welke winkel er in de straat komt. In de Kalverstraat lopen dagelijks dertig- tot vijftigduizend mensen. Als zij mobiele telefoons willen, dan komen er winkels met mobiele telefoons. Daar heeft de eigenaar van het pand geen invloed op.”
Nel de Jager, winkelstraatmanager van de Haarlemmerdijk en –straat, gaat regelmatig in gesprek met de eigenaren van panden. “Ik vind dat zij de verantwoordelijkheid hebben om deze straat gevarieerd te maken. Dit moet een leuk winkelgebied zijn. Maar de pandeigenaren zijn al blij als hun huur is gedekt.”
Dankzij De Jager is er in de Haarlemmerstraat, waar vijftien jaar geleden nog dertig coffeeshops zaten, ruimte voor zaken als Teabar (genomineerd Beste Starter ING Retail Jaarprijs) en Van Soest Chocolatier (winnaar ING Retail Jaarprijs Beste Starter).
‘Consument heeft behoefte aan kleine winkels’
Gepubliceerd op 30 november 2009 om 00:00
Reacties 0