De Nederlandse supermarkten hebben de eerste elf maanden van dit jaar de omzet zien stijgen tot 28,6 miljard euro. Dat is 3,6 procent meer ten opzichte van de 27,6 miljard euro omzet in dezelfde periode in 2008. Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde GfK Supermarktkengetallen.
De omzetgroei komt geheel op conto van het toegenomen winkelbezoek van de consument (plus 3,6 procent). De omzet per kassabon is in 2009 (21,68 euro) gelijk aan 2008 (21,68 euro).
De omzetstijging in november bedroeg slechts 0,8 procent van 2,37 miljard euro in november 2008 naar 2,39 miljard euro in november 2009. Het is daarmee de laagste groei van het jaar.
Door de lage inflatie lag de omzet per kassabon in november 0,3 procent lager dan vorig jaar, namelijk van 21,89 euro (2008) naar 21,82 euro (2009). De groei van het aantal kassabonnen is in november slechts met 1,1 procent toegenomen. Het lijkt erop dat de consument gewend raakt aan het aanbiedingengeweld en iets minder snel van winkel veranderd.
Supermarkten noteren laagste omzetgroei
Gepubliceerd op 3 december 2009 om 00:00
Reacties 0