Zondagopening niet lucratief voor supers

De zondagopening van supermarkten zorgt niet voor enorme extra omzetten. Het afgelopen jaar hebben Nederlandse supermarkten zo'n 300 miljoen euro aan omzet gehaald op de zondag, nog geen procent van de totale omzet in 2009. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK, die dinsdag werden gepubliceerd.

Ten opzichte van vorig jaar is de zondagse omzet dit jaar 33 procent gestegen. Met name in de drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag groeit de belangstelling voor de supers die op zondag open zijn. In deze steden wordt op zondag 2,3 procent van de totale omzet gerealiseerd. De boodschappen op zondag worden met name door jonge alleenstaanden en tweeverdieners gedaan.

Ondanks het beperkte omzetaandeel heeft de zondagopening zeker de toekomst, aldus Joop Holla, onderzoeker van GfK, in een reactie. ''Je ziet dat vooral jongeren er wel gebruik van maken. Dat gebruik gaat de komende jaren alleen maar groeien. Hierbij hangt veel af van de locatie. 'Er moeten genoeg jongeren in de buurt zijn.'' 

Vooral de grote supermarktketens als Albert Heijn en Dirk van der Broek besteden veel aandacht aan de zondag, aldus Holla. ''Ze zien dat het zeker in de grote steden heel lucratief kan zijn. Vooral als het goed wordt gecombineerd met de aankleding van de winkel voor de rest van de week. Vaak laten ze de nieuwe weekaanbiedingen ook al op zondag ingaan.''

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!