De wereldwijde omzet van champagne daalt dit jaar met minimaal dertien procent. Vooral de duurdere merken zien hun omzet dalen. Dat meldt de brancheorganisatie Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne (CIVC), die alle Champagneboeren en -huizen verenigt, zo meldt FD.nl maandag.
In de eerste tien maanden van dit jaar zijn wereldwijd ruim 230 miljoen flessen verkocht, vijftien pro minder dan in dezelfde periode vorig jaar. CIVC zegt over 2009 te rekenen op een wereldwijde daling van de afzet met dertien tot zestien procent, de traditionele eindejaarsrun op goedkope champagnes ten spijt.
Vooral duurdere merken zien hun omzet dalen. De champagnehuizen proberen dat te compenseren door hun voorraden goedkopere merken af te bouwen. In de winkels worden de 'instapchampagnes’ steeds vaker tegen afbraakprijzen verkocht, zo blijkt uit cijfers van CIVC.
Flink minder champagne verkocht
Gepubliceerd op 28 december 2009 om 00:00
Reacties 0