Het aantal nieuwe producten dat food- en drankfabrikanten vorig jaar in de VS op de markt brachten is met dertig procent geslonken vergeleken met 2008. Het is de grootste daling van het afgelopen decennium. Voornaamste reden is de recessie, zo meldt evmi.nl.
Vooral kleinere bedrijven kwamen met minder nieuwe producten of stelden introducties uit. Het aantal duurzame en milieuvriendelijke productintroducties nam juist toe. In deze categorie steeg het aantal introducties van negen procent in 2008 naar zeventien procent in 2009. Milieuvriendelijke verpakkingen (in 2008 goed voor drie procent van het totaal aan nieuwe introducties) verdriedubbelden tot negen procent van het totaal in 2009.
Introducties van natuurlijke en organische producten, die in 2008 enorm in aantal toenamen, daalden in 2009 weer vanwege de hogere kosten ‘Natuurlijk’ daalde van vijftien naar dertien procent en ‘Organisch’ van twaalf naar tien procent.
Fors minder productintroducties in VS
Gepubliceerd op 28 januari 2010 om 00:00
Reacties 0