De voetbalplaatjes van Albert Heijn zijn wederom een succesnummer voor de supermarktketen. De actie trekt dit jaar nog meer extra klanten dan vorig jaar. Dat concludeert marktonderzoeker GfK in een rapport dat vandaag verschijnt, meldt het Algemeen dagblad.
Sinds de start dit jaar komen er 68 duizend extra ouders met kinderen boodschappen doen. “Erg knap, omdat normaal de animo daalt als een actie wordt herhaald”, stelt onderzoeker Joop Holla van het GfK. “Nu gebeurt het tegenovergestelde, waarschijnlijk doordat er ook een digitaal plaatjesalbum is.”
In totaal bezochten afgelopen week 1.079.000 huishoudens met kinderen de Albert Heijn-winkels. Gezinnen geven het meeste geld uit zodat de omzet in de winkels fors groeit. Zolang de actie loopt, schrijft AH wekelijks twee miljoen euro extra omzet bij.
Het succes van de plaatjesactie kent ook zijn keerzijde. Zo heeft bijvoorbeeld een AH-vestiging in IJmuiden voor de woensdagmiddag en zaterdag een bewaker ingehuurd, meldt De Telegraaf. Klanten van de supermarkt worden door jeugd belaagd, die plaatjes uit de handen grissen. Ook rollen de kinderen vechtend over straat.
“Gemiddeld staan er vijftig tot zestig kinderen voor de deur van de supermarkt in IJmuiden”, laat een AH-woordvoerder weten. “Klanten worden gehinderd de winkel uit te gaan en ook het personeel wordt belemmerd in zijn werkzaamheden. De jongeren rennen voortdurend de parkeergarage in wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.”
Voetbalplaatjes AH miljoenen waard
Gepubliceerd op 11 februari 2010 om 00:00
Reacties 0