Retail moet het hebben van productinnovatie
Gepubliceerd op 26 april 2005 om 00:00
Het klagen over de prijzenoorlog moet maar eens afgelopen zijn. De fabrikanten dienen zich te richten op productinnovatie. Dat stelde Bert Jansen van Campina tijdens de veertiende editie van `What`s going on in retailing`. In de detailhandel wordt zuivel tegenwoordig gezien als cashcow. Dat is wel een verschil met enkele jaren geleden. Toen was zuivel zeker geen winstmaker, maar tegenwoordig vormt melk een mooie basis voor innovatie. De gezonde zuivelproducten, zoals Optimel, slagen erin om van een commodity-artikel als melk een specialty te maken. Ook van de vleesvervanger Valess wordt veel verwacht. Inmiddels is gezonde zuivel goed voor 13% van de melkmarkt. Dat komt neer op 150 miljoen euro. Maar het zijn niet allemaal positieve ontwikkelingen. De discountformules, zoals Aldi en Lidl, zetten de zuivelmarkt onder druk. Daarbij is het aantal private labels flink gestegen. In de zuivelmarkt is het aantal huismerken sinds 2001 met bijna 30% toegenomen.
Reacties 0