Europees keurmerk voor webwinkels

Er moet een Europees keurmerk voor webwinkels komen. Consumenten zouden zo meer vertrouwen krijgen in het webwinkelen over de grens, meldt Webwereld.nl.

Het idee komt van de koepelorganisatie voor webwinkels in Brussel, EMOTA (European e-commerce and Mail Order Trade Association). De organisatie onderzoekt of een dergelijk grensoverschrijdend keurmerk haalbaar is, zo weet Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, die ook meepraat in de koepelorganisatie.

Het Nederlandse Thuiswinkel.org Waarborg zou als voorbeeld kunnen dienen voor het EU-keurmerk, stelt Jongen. “Veel webwinkels willen een pan-Europees keurmerk.”

De plannen voor een Europees keurmerk zijn nog zeer prematuur, aldus Jongen. “Een sticker maken kunnen we allemaal, maar je moet voor een Europees merk rekening houden met wet- en regelgeving in verschillende lidstaten.”

In Nederland zijn er twee door ConsuWijzer geaccrediteerde e-commerce keurmerken; Thuiswinkel.org en het Webshop Keurmerk. Iedereen is echter vrij een eigen keurmerk in het leven te roepen. Daarom bestaan er veel kleine alternatieven, vaak voor kleine webshops.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!