Unilever in hoger beroep tegen uitspraak rechter
Gepubliceerd op 29 april 2005 om 00:00
Unilever gaat in hoger beroep tegen het vonnis van de rechtbank Arnhem over de verpakkingsgelijkenis tussen Unileverproducten en Albert Heijn producten. Unilever wil met dit hoger beroep trachten meer dan de huidige twee AH-producten uit de schappen van haar grootste klant te halen. De rechter oordeelde gisteren, dat de verpakkingen van de light pindakaas en de margarine van AH te veel gelijkenis vertonen met de producten van Unilever. De Unilever bezwaren tegen elf andere verpakkingen vond de rechter onvoldoende aannemelijk gemaakt. Volgens de rechter is nader feitenonderzoek nodig om te bepalen of AH bij deze elf producten de grenzen van het toelaatbare heeft overschreden. De rechter vond dit feitenonderzoek echter niet passen in een kort gedingprocedure maar bij een bodemprocedure. Mark Goehart, marketingdirecteur van Unilever Nederland, noemt deze uitspraak ‘een aangevertje van de rechter om door te gaan’. “Wij hebben de rechter om een signaal gevraagd en dat hebben we gekregen. Die twee producten betekenen een waarschuwing voor winkelbedrijven dat ze grenzen in acht moeten nemen met hun huismerken”, aldus Goehart. Een woordvoerder van Albert Heijn zegt over de uitspraak van de rechter: “Unilever betichtte ons van het stichten van verwarring, van systematisch kopiëren, van een onrechtmatige daad en van wanprestatie. De rechter heeft dat verworpen.”
Reacties 0