Nederland is een toonaangevende markt wat betreft het ontwikkelen van winkelcentra. In ons land is vorig jaar ongeveer 380 duizend vierkante meter aan winkelcentrumvloeroppervlakte geopend, dit cijfer ligt boven het tienjarig gemiddelde. Dat blijkt uit onderzoek van internationaal vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.
Het hoge aantal nieuwe winkelcentrummeters kan echter bijna in zijn geheel worden toegeschreven aan de opening van een kleine groep grootschalige winkelcentra, zoals het Wisselplein in Lelystad. Met de initiatie en ontwikkeling van de geopende winkelcentrummeters is al ruim voor de crisis begonnen.
Voor de komende jaren zal de winkelcentrumvloeroppervlakte aanzienlijk minder fors worden uitgebreid vergeleken met de afgelopen jaren. Naar verwachting wordt dit jaar ongeveer 165 duizend vierkante meter en in 2011 ongeveer 113 duizend vierkante meter aan de voorraad toegevoegd.
Bovendien zijn sinds de crisis veel bestaande plannen uitgesteld en vanuit de markt weinig nieuwe plannen geïnitieerd. De crisis zorgt de komende jaren dus duidelijk voor een afname van het totale metrage nieuwe winkelcentrumvloeroppervlakte, aldus Cushman & Wakefield.
Bovengemiddelde ontwikkeling winkelcentra
Gepubliceerd op 30 maart 2010 om 00:00
Reacties 0