Webwinkels die vlak voor het definitief maken van een aankoop extra euro’s in rekening brengen voor ’administratie- en verzendkosten’ moeten op hun tellen passen. Volgens de Consumentenautoriteit maken de internetshops zich schuldig aan oneerlijke handelspraktijken als consumenten na het uitgebreid invullen van hun adres- en bankgegevens pas op het allerlaatste moment voor allerlei onverwachte kosten komen te staan.
“Internetwinkels moeten voor de start van het bestelproces aangeven wat de bijkomende kosten zijn voor verzending, administratie en btw”, stelt directeur Bernardette van Buchem van de autoriteit. De consumentenwaakhond kan internetwinkels die stelselmatig in de fout gaan een boete van maximaal 450 duizend euro opleggen.
De Consumentenautoriteit publiceert vandaag haar jaarverslag over 2009. Daarin staat dat haar informatieloket ConsuWijzer.nl vorig jaar twee miljoen keer werd geraadpleegd, een verdubbeling ten opzichte van 2008.
Verborgen kosten webwinkels aangepakt
Gepubliceerd op 28 april 2010 om 00:00
Reacties 0