Er zijn vorig jaar veel minder succesvolle nieuwe producten geïntroduceerd in de supermarkt. Dat blijkt uit de dinsdag gepubliceerde Intro Top 20 van marktonderzoekbureau IRI Nederland, zo meldt Reclameweek. Deze terugname wordt veroorzaakt door behoudend consumentengedrag ten gevolge van de crisis, minder vindingrijke introducties van fabrikanten en voorzichtigheid bij supermarkten.
Slechts drie nieuwe producten behaalden een omzet van meer dan honderdduizend euro per week, tegen dertien artikelen twee jaar terug. Marlboro Flavor Plus, een sigaret met ‘extra smaak’ door een andere filter, boekte in zijn eerste jaar de hoogste weekomzet van alle innovaties die de laatste tien jaar op de markt zijn gebracht. Ook de volledig nieuwe merken Jillz, het vrouwelijke bier-alternatief van Heineken en Monster, de energydrink van Coca-Cola behaalden de Top 20 van 2009.
De rest van de top wordt gevuld met nieuwe concepten en smaakvarianten onder bestaande merken. Multinationals domineren de lijst. “Die ontwikkeling zien we al langer, maar hij zet wel door”, aldus Ronald Laureijsen, Business Insights Director van IRI Nederland. “De grote jongens met de ruimere budgetten voor R&D, media en promotie-ondersteuning vullen de Intro Top 20. Beemster 30+ kaas en Remia Feestsauzen zijn daarentegen wel afkomstig van relatief kleine lokale bedrijven.
Weinig nieuws in de schappen
Gepubliceerd op 28 april 2010 om 00:00
Reacties 0