Veel klachten over garantievoorwaarden

De meeste klachten en vragen die de Consumentenautoriteit vorig jaar ontving gingen over onenigheid over garantievoorwaarden. Het betrof 16 duizend meldingen, blijkt uit het woensdag gepresenteerde jaarverslag van de waakhond.

Meestal ging het over de vraag wie voor reparatiekosten moet opdraaien, als een apparaat kapotgaat, nadat de fabrieksgarantie is verlopen. Eerder al bleek dat de elektronicawinkelketens klanten proberen over te halen tot het ‘bijkopen’ van garantie. Omdat mensen daarover vaak onjuist of onvolledig worden geïnformeerd, doet de Consumentenautoriteit onderzoek.

Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken pleit voor een hardere aanpak van bedrijven die willens en wetens consumenten benadelen. Zo zou het bedrag van de boetes die de autoriteit mag uitdelen omhoog moeten. Bij bepaalde overtredingen kan een maximale boete worden opgelegd van 450 duizend euro. Die bovengrens ligt bij sommige overtredingen nu op 76 duizend euro. Als het aan Van der Hoeven ligt, geldt straks het maximum van 450 duizend euro bij alle overtredingen.

De Consumentenautoriteit is sinds 2007 actief. Behalve boetes uitdelen geeft de organisatie ook waarschuwingen. In ernstige gevallen kunnen zaken worden overgedragen aan het Openbaar Ministerie. De waakhond rondde vorig jaar 115 onderzoeken af. Via telefoon en mail had de organisatie 107 duizend consumentencontacten, tegen 92 duizend in 2008.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!