Nieuwe uitverkoopwet België

In België is deze maand de nieuwe wet voor handelspraktijken en consumentenbescherming ingevoerd. De nieuwe wet verkort de zogenaamde sperperiode. Dit is de periode voorafgaand aan de koopjesperiode voor kleding, schoenen en lederwaren. Gedurende de sperperiode mag er geen reclame gemaakt worden voor prijsverlagingen. Hiermee voldoet de Belgische wetgeving aan de Europese richtlijnen over oneerlijke handelspraktijken.

In het verleden startte de sperperiode op 15 mei en 15 november. Deze start nu drie weken later, op 6 juni en 6 december. De koopjesperiode van juli en januari blijven hetzelfde. 

Ook het verbod op koppelverkoop is opgeheven, conform de huidige Europese wetgeving. Wel blijft het mogelijk om aanbiedingen te beoordelen op oneerlijke praktijken. Ook worden de regels rond prijsborden vereenvoudigd en zijn de regels voor verkoop op afstand versoepeld om de elektronische handel te stimuleren. Verkoop met verlies blijft verboden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!