'Foodwatch weigert gesprek met Danone'

Consumentenorganisatie Foodwatch weigert een gesprek aan te gaan met Danone. Dat zegt Piet Decuypere, algemeen directeur van Danone Nederland, tegenover Distrifood. Afgelopen weekeinde gaf de organisatie, in het televisieprogramma Kassa van de Vara, Actimel het Gouden Windei voor ‘meest leugenachtige product’.

“Helaas worden consumenten door Foodwatch verkeerd voorgelicht. We hebben verschillende keren tevergeefs geprobeerd een normaal gesprek met ze aan te gaan en hebben hen uitgenodigd in ons researchcentrum in Parijs, zodat ze met eigen ogen kunnen zien wat Actimel is en hoe het werkt”, aldus Decuypere.

Volgens Decuypere werd er in Kassa op suggestieve wijze over Danone gesproken. “Het is vreemd dat er gezegd werd dat we 'schermen' met wetenschappelijk onderzoek. Daar schermen we niet mee, dat ligt er gewoon en is voor iedereen in te zien. Op onze website kan iedereen alle onderzoeken naar Actimel inzien. Dat zijn diverse internationale onderzoeken, waaruit duidelijk de positieve effecten blijken van Actimel.”

Kassa en Foodwatch berichtten in de uitzending over eerdere juridische problemen voor Actimel in Californië. Het ging hier om een zogenoemde class action-procedure die zeer gebruikelijk is in de Verenigde Staten. Dat het zuivelbedrijf hierin een schikking trof was vooral ingegeven om een langlopende procedure te voorkomen. “Het resultaat van het proces in Amerika wordt totaal verkeerd uitgelegd door Foodwatch en Kassa. In die zaak werden onze wetenschappelijke claims niet ter discussie gesteld. Het ging hier om minimale aanpassingen die nauwelijks implicaties hadden voor consumenten, zoals het vervangen van het woord ‘immuniteit’ voor ‘immuunsysteem’ op de verpakking”, aldus Decuypere.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!