Drogisterijformule DA doet na een moeilijke periode weer volop mee, ondanks dat retailkenners de promotiedruk van de formule onverantwoord vinden. "We hebben de verliezen stop kunnen zetten", aldus Bert Bargboer, directeur van DA.
Uit een onderzoek van Nielsen kwam naar voren dat de omzet uit promoties bij drogisterijen het afgelopen jaar met dertig procent is toegenomen. De consument let meer dan ooit op de prijs van producten als luiers en shampoos. Er is zelfs een internetpagina die al deze kortingen in beeld brengt. Op www.watkostenluiers.nl zijn de kortingspercentages van de diverse formules terug te vinden.
Volgns Bert Bargboer, die op het slechtste moment binnenkwam bij de formule, was meegaan in de promotiedruk de enige manier om DA wederom gezond te maken. Voorheen wilde DA zich onderscheiden door haar adviserende rol, maar dit is voor de consument niet meer genoeg gebleken. Zij willen vooral een zo laag mogelijke prijs.
"Service blijft belangrijk voor ons, maar ik wil niet dat klanten bij ons wegblijven vanwege de prijs", aldus Bargboer. Om mee te kunnen doen in de prijsaanbiedingen ging hij drastisch in de kosten snijden. Hij ontsloeg 160 van de 240 mensen, sloot een van de twee distributiecentra en deed hij een bod op Brocacef. Met de winkels van Brocacef zorgde hij ervoor dat het distributiecentrum meer winkels kan beleveren. Al deze dingen zorgden ervoor dat de totale omzet met vijftig procent toenam.
"We willen voor de lange termijn weerstand bieden aan de promotiedruk", legt Bargboer uit. "Na alle ontwikkelingen van de afgelopen drie jaar is DA weer aan het groeien. Aan het einde van 2012 willen we gegroeid zijn met zeventig nieuwe winkels." Hiermee zouden er 400 Brocacef-winkels en 475 DA-winkels zijn.
Concurrentie dwingt DA tot stuntaanbiedingen
Gepubliceerd op 31 mei 2010 om 00:00
Reacties 0