De Belgische consument slaat zijn boodschappen steeds vaker in bij de discounter. Supermarktformules als Colruyt, Aldi en Lidl zagen de laatste vijf jaar het aantal klanten flink stijgen, zo blijkt uit onderzoek van het bureau Marketingmap.
Tachtig procent van de gezinnen komt ondertussen één keer per jaar bij Aldi. Dat was zes jaar terug zeventig procent. Bij nummer twee Colruyt steeg dit percentage van 61 naar 67. Terwijl nummer drie Lidl de grootste groei noteerde, van minder dan vijftig procent naar zestig procent.
Nabijheid van de winkel is de belangrijkste reden voor consumenten om een winkel te kiezen. Dit is zelfs het geval als consumenten liever niet bij een discounter winkelen.
Op basis van verkochte volumes is Colruyt marktleider in België. Gemiddeld doen de gezinnen 25,5 procent van hun supermarktaankopen bij Colruyt.
Steeds meer Belgen naar discounter
Gepubliceerd op 29 juni 2010 om 00:00
Reacties 0