Walmart wil locatiebepalende labels op kleding

Walmart heeft plannen voor de uitrol van geavanceerde elektronische ID-tags voor broeken en ondergoed. Deze ID-tags zijn een eerste stap in een systeem waarvan voorstanders zeggen dat het zorgt voor een beter zicht in de inventaris. Critici menen echter dat het systeem mogelijk een te grote inbreuk maakt op de privacy.

Vanaf volgende maand zal de retailer verwijderbare "smart tags" op individuele kledingstukken plaatsen die met behulp van een hand-held scanner gelezen kunnen worden. Deze scanner stelt Walmart-werknemers in staat om bijvoorbeeld snel te zien welke maat jeans er ontbreekt, met als doel de eigen inventaris zo goed mogelijk in beeld te brengen. Zo kan men direct inspelen om de voorraad op een optimaal niveau te houden. Wanneer de proef succesvol is zal het concept landelijk worden uitgerold over andere productengroepen bij alle Walmart winkels in de VS.

"Het systeem van het in luttele secondes in beeld kunnen brengen van onze inventaris, zowel op de winkelvloer als in het magazijn, is iets wat de markt daadwerkelijk kan transformeren", aldus Raul Vazquez, directeur van de Walmart winkels in het westen van de Verenigde Staten.

Toch zijn er ook kritische geluiden te horen. Zo zijn tegenstanders van het systeem bang voor inbreuk op de privacy. Want hoewel de tags kunnen worden verwijderd uit kleding en pakketten, kunnen ze niet worden uitgeschakeld, en zijn ze traceerbaar. Volgens critici zou de hierdoor de kans bestaan dat gewetenloze marketeers of criminelen afval van willekeurige burgers kunnen scannen om te ontdekken wat deze burgers net hebben gekocht.

Ze zijn ook bang dat winkeliers klanten kunnen scannen zonder dat de klant dit in de gaten heeft. Dit in combinatie met hun creditcardgegevens na een betaling, zorgen ervoor dat de winkelier de identiteit van de klant de volgende keer kent wanneer deze de winkel binnenloopt. Iets wat volgens de critici een behoorlijke inbreuk in de privacy is.

Walmart eist daarom van zijn leveranciers dat zij de tags bevestigen aan verwijderbare etiketten of verpakkingen in plaats van het inbedden ervan in de kleding of het product zelf. Ook informeert het bedrijf zijn klanten door middel van borden over de tags.

"De bezorgdheid over privacy is geldig, maar in dit geval wegen de voordelen ruim op tegen de eventuele bezorgdheid", zegt Sanjay Sarma, professor aan het Massachusetts Institute of Technology. "De tags bevatten geen persoonlijke informatie. Het zijn in hoofdzaak barcodes met aangehechte serienummers. En je kunt ze eenvoudig verwijderen."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!