Steeds meer consumenten bestellen hun nieuwe auto op internet. Dat meldt Zibb op zijn site. Op de internetsite Nieuweautokopen.nl kan de klant bijvoorbeeld zelf zijn auto samenstellen en een offerte aanvragen. Oprichter Paul de Vries is zeer positief over het concept en heeft grote plannen. “Wij willen de bol.com van de auto’s worden”, aldus de Vries.
De omzet van Nieuweautokopen.nl is het afgelopen jaar al flink gestegen. “In 2009 verkochten we in totaal 170 auto’s, terwijl dat voor het gemiddelde dealerbedrijf 125 auto’s was. Dit jaar hadden we na vier maanden al hetzelfde resultaat als over heel 2009, we verwachten in 2010 boven de vijfhonderd verkochte auto’s uit te komen”, aldus de Vries. De Vries was voor de start van Nieuweautokopen.nl zelf ook een ‘gewone dealer’ waar klanten auto’s bekeken en proefritten maakten.
Nieuweautokopen.nl is een grote afnemer en kan de klant zo grotere kortingen geven op hun auto. Het maken van een proefrit is echter niet mogelijk via de website. “We hebben het liefst dat de klant naar een dealer gaat voor een proefrit en dan via ons de auto bestelt”, aldus de oprichter.
Brancheorganisatie Bovag is minder te spreken over die strategie. “Als dealer investeer je tijd en geld in de klant, dan is het vervelend als die toch via internet bestelt”, aldus Gijs Bosman van Bovag. “Maar een beetje ondernemende dealer ziet kansen om de klant onderhoud of service te verlenen.”
Hoeveel auto’s er via internet worden verkocht is nog onduidelijk. “Er is een groot grijs gebied van wat onder internet-verkoop valt en wat niet”, aldus Bosman.
Reacties 0