Pepsi start openlijke cola-oorlog

Frisdrankfabrikant Pepsi is in de Verenigde Staten een nieuwe cola-oorlog begonnen tegen concurrent Coca-Coca. Dat meldt de Volkskrant dinsdag.

In de nieuwe reclamecampagne voor de suikervrije variant van het drankje, Pepsi Max, laat de fabrikant een klassiek beeld zien van een eigen chauffeur en zijn collega van Coca-Cola, vechtend om een flesje Pepsi. Coca-Cola reageerde dit weekend openlijk op de campagne met informatie over haar langetermijnstrategie.

Waar de frisdrankfabrikanten in Europa achter de schermen vechten om horeca-afzet en sponsoring van evenementen, is de openlijke cola-oorlog vermoedelijk een exclusief Amerikaans fenomeen. “Fabrikanten proberen in Europa de sterke eigenschappen van hun eigen merk naar voren te brengen”, aldus Jouke Schat, directeur van branchevereniging Frisdrank Water Sappen (FWS). “Negatieve reclame vinden we hier uiteindelijk niet effectief.” Coca-Cola zou naar eigen zeggen eerder kiezen voor een campagne die ‘de eigen kracht van het product laat spreken’.

Uit de informatie van Coca-Cola blijkt overigens dat de fabrikant wil inzetten op duurzaamheid en gezonde producten. Ook gaat het bedrijf zich focussen op verpakkingen van afbreekpaar plastic en verantwoorde producten zoals suikervrije cola, toegevoegde omega-3 vetzuren, zuiveldrankjes met koolzuur en kokosnootwater.

In Nederland bracht Coca-Cola onlangs nieuwe suikervrije varianten van Cassis en sportdrank Aquarius op de markt. Tevens zijn duurzame verpakkingen en gezonde producten hier belangrijke thema’s voor frisdrankfabrikanten in een verzadigde markt. “Natuurlijke producten passen binnen de huidige trend”, zegt Schat. “IJsthee en sportdrankjes zijn daar een goed voorbeeld van. Fabrikanten voegen steeds minder suiker aan producten toe. Volgens mij kun je nu ook al kokosnootwater kopen in exotische winkels. Maar als Coca-Cola dat gaat promoten, slaat het ongetwijfeld meer aan.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!