Zoekmachine Google is voor het derde jaar op rij het sterkste merk van Nederland. Dat blijkt uit BrandAsset™ Valuator, ’s werelds grootste merkenonderzoek. Met deze eerste plaats verslaat de website onder andere technologiegigant Microsoft.
Volgens het merkadviesbureau komt het succes van de zoekmachine doordat Google zich telkens opnieuw uitvindt met diensten als Google Chrome, Google Android en de Nexus One. Tevens klimmen er steeds meer internet- en technologiemerken naar de top tien van de lijst. Zo mogen ook Marktplaats.nl (nummer zeven) en bol.com (nummer acht) zich een sterk Nederlands merk noemen.
Microsoft heeft de afgelopen jaren een wat ingeslapen imago gehad, wat door onder andere de nieuwe Kinect for Xbox 360 is verbeterd. Daarnaast lanceerde Microsoft Windows 7 alleen via social media, wat haar imago zeer positief beïnvloedde.
Een ander opvallend merk is de NOS. Het merk stijgt van nummer negentien naar nummer vijf en gaat volgens de Nederlandse consument met zijn tijd mee, maar blijft het staan voor vertrouwen en intelligentie. Een positieve stap daarin is de relatief snelle reactie op de mogelijkheden van mobiel internet. Zo was de NOS vorig jaar de eerste in Europa die de Tour de France live uitzond via de iPhone.
Sterkste merken van 2010:
1. Google
2. Microsoft
3. IKEA
4. Efteling
5. NOS
6. Discovery Channel
7. Marktplaats.nl
8. bol.com
9. Senseo
10. Coca-Cola
Google nog altijd sterkste merk van Nederland
Gepubliceerd op 30 juli 2010 om 00:00
Reacties 0