Bierbrouwer Heineken wil zich gaan focussen op de verkoop van bier in Europese supermarkten. Dat schrijft De Financiële Telegraaf. Eerder was de biermaker voornamelijk leidend in de horeca; nu wordt verwacht dat steeds meer Britten, Ieren, Spanjaarden en Grieken in de super een pilsje halen.
Door de vergrijzende bevolking, die liever wijn drinkt dan bier, wordt de consumptie van bier in Europa elk jaar minder. Ook de eerste helft van dit jaar daalde het volume voor marktleider Heineken, die meer dan de helft van zijn omzet uit West-Europa haalt, met 2,5 procent. De Belgische topman JeanFrançois van Boxmeer hoopt met onder meer aandacht voor de supermarkten de omzet weer te vergroten.
"De langetermijntendens is dat mensen meer thuis gaan drinken. En zeker nu, in een crisis, zie je dat consumenten gaan ’cocoonen", aldus Van Boxmeer. Voor Heineken vereist dat een andere manier van denken. Met het aantrekken van ervaren krachten van bedrijven als Unilever en Procter & Gamble die verstand hebben van het indelen van de schappen, hoopt Van Boxmeer een sterkere plaats in de supermarkt te krijgen.
Tot die tijd blijft het concern doorgaan met scherp op de kosten te letten (in het eerste half jaar werd 104 miljoen euro bespaard) en met het bedenken van nieuwe verpakkingen die betere marges hebben. Op die manier verdient Heineken alweer een tijdje meer geld terwijl er minder bier wordt verkocht.
Reacties 0