Bol.com en HEMA scoren hoog met social media

De honderd grootste Nederlandse merken houden zich steeds vaker bezig met social media. Waar in oktober vorig jaar nog slechts 35 van de honderd bedrijven actief is op sociale netwerken en blogs, zijn dat er inmiddels al 67 van de honderd. Dit blijkt uit een onderzoek van marketingbureau Social Embassy.

Bol.com scoort volgens Social Embassy het beste op social media-gebied, gevolgd door de nummers twee en drie, Rabobank en HEMA. Bol.com gooide in de vorige monitor ook al hoge ogen en heeft inmiddels een schare aan fans achter zich. Hema, dat vanuit nul naar vijf sociale netwerken uitbreidde, is het groentje in de top drie.

Twitter, Linkedln en Youtube zijn het populairst, 39 van de honderd onderzochte merken is hier actief. Het aantal weblogs vervijfvoudigde (van twee naar tien), en het gebruik van Hyves steeg gering van zestien naar twintig merken. Bedrijven lijken daarentegen nog niet goed te weten hoe ze het grootste sociale netwerk ter wereld, Facebook, doeltreffend kunnen inzetten. Ondanks een verdubbeling van zes naar twaalf merken dat actief is op dit netwerk, blijft het aantal merken laag.

Er zijn nog altijd bedrijven die voorlopig niks van social media willen weten. Unox, Aldi, Carglass, Gamma, Becel, AXE, Dell en Rexona zijn op geen enkel netwerk te vinden. De merken die wel gebruik maken van social media zien vooral kansen op marketinggebied. Ze proberen het publiek meer betrokken te maken, merkbinding te verhogen en hun bereik uit te breiden.

Lees meer over Social media in het septembernummer van retailTrends, dat deze week verschijnt. Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier
U kunt een gratis proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!