Aanbiedingen zijn lang niet altijd zo voordelig als de consument denkt. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
Dit komt doordat winkeliers vaak verschillende verkooptactieken hanteren om hun producten te verkopen. De Consumentenbond heeft op zijn site een overzicht van alle verkooptrucs geplaatst zodat consumenten deze kunnen herkennen.
Zo constateerde de bond onder meer dat winkeliers adverteren met ‘van’-prijzen die nooit bestaan hebben of die verhoogd zijn zodat de korting hoger lijkt. En met reclames wekken veel winkeliers de indruk dat ze ‘nu’ een aanbieding hebben terwijl de prijs al maanden gelijk is.
Er is zelfs één winkelier waar de consument voor een afgeprijsde camera tien euro méér betaalde dan normaal. "De kans op misleiding is door deze verkooptrucs erg groot. Wij willen consumenten helpen deze trucs te herkennen en de weg wijzen naar de Reclame Code Commissie als zij met misleidende reclame te maken hebben", aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.
Winkeliers mogen volgens de reclameregels geen prijsinformatie geven die consumenten kan misleiden. De Consumentenbond heeft de resultaten van zijn onderzoek onder de aandacht gebracht bij de Consumentenautoriteit.
‘Aanbieding niet altijd voordelig’
Gepubliceerd op 27 september 2010 om 00:00
Reacties 0