'Consument koopt vooral goedkope wijn'

Consumenten die in de supermarkt op zoek gaan naar wijn blijken vooral te zoeken naar een goedkope fles. Dit blijkt uit onderzoek van Adfontes Marketing in opdracht van het Productschap Wijn. Wanneer men kwaliteit zoekt gaat men eerder naar een speciaalzaak. 

Van de 1250 respondenten blijkt negentig procent minimaal eens per week een glaasje wijn te drinken. De helft zegt zelfs dagelijks wijn te nuttigen. Hierbij is rood zowel bij mannen als vrouwen populair, en dan vooral een krachtige soort. Wijndrinkers zoeken met zorg een aankoopkanaal uit. De helft van de vrouwen in de leeftijd van 18 tot 24 jaar kopen wijn vaak in de supermarkt, terwijl van de mannen in dezelfde leeftijdscategorie een kwart de supermarkt bezoekt voor een fles. Na hun vijfentwintigste levensjaar gaan zowel mannen als vrouwen meer naar de speciaalzaak.

Vrouwen hebben een uitgesproken voorkeur voor wit, mousserend en rosé. Zestig procent van de rosé en 65 procent van de mousserende wijn wordt door vrouwen geconsumeerd. Tussen hun 18e en 35e levensjaar drinken ze graag zoete wijn. Hierna verschuift de voorkeur naar droog. Het favoriete land van herkomst is Frankrijk, gevolgd door Italië en Spanje. Hier letten met name mannen op.

De ondervraagden noemden de supermarkt vooral geschikt wanneer zij op zoek zijn naar een fles voor eigen gebruik of voor bij een informeel etentje. Zij doen slijterijen en wijnspeciaalzaken aan voor een duurdere en kwalitatief betere fles. Wanneer men iets nieuws wil proberen voor een redelijke prijs zijn zowel de supermarkt als online wijnwinkels populair.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!