Nederlanders verkiezen websites van eigen bodem boven internationale webpagina's en verwachten dat dit de komende jaren zo blijft. Dit blijkt uit een onderzoek van Maurice de Hond.
52 procent van de ondervraagden zegt liever via een Nederlandse site te internetten, terwijl 35 procent aangeeft deze voorkeur niet te hebben heeft. Slechts tien procent acht de kans groot dat de voorkeur voor een Nederlandse site de komende vijf jaar zal veranderen.
Met name de ‘eigen taal’ is de hoofdreden voor de voorkeur voor een Nederlandse webwinkel. Dit wordt door liefst 88 procent genoemd. 'Eigen onderwerpen' volgt op plek twee, met 38 procent. Hiermee is Nederland een van de weinige landen in Europa waar de internationale internetmerken als Facebook en Amazon, maar bijvoorbeeld ook datingsite Match geen marktleider in hun segment zijn, aldus De Hond.
Slechts vijf procent van de ondervraagden in Nederland geeft aan Amazon te bezoeken, terwijl 42 procent dit wel doet bij Bol.com. 73 procent surft wel eens op Marktplaats, tegen achttien procent voor E-bay. En tot slot legt Facebook (veertig procent) het af tegen Hyves (54 procent).
Nederlander koopt liever in Nederlandse webshop
Gepubliceerd op 26 oktober 2010 om 00:00
Reacties 0