Shoppers kruipen voor hun kerstinkopen vaker achter de computer. Vooral in Nederland snoepen webshop omzet af van fysieke winkels. Dat blijkt uit onderzoek van winkelvergelijkingsite Kelkoo onder winkelketens in negen Europese landen.
Volgens countrymanager van Kelkoo in Nederland, Pepijn Breijder, zijn deze Kerst de vooruitzichten voor de detailhandel ‘lauw’. De totale kerstverkopen in Europa zullen minder (0,8 procent) omhoog gaan dan tussen 2008 en 2009 (1,8 procent).
De kerstverkopen, in dit onderzoek de laatste zes weken van het jaar, zijn normaal gesproken cruciaal voor de winst van winkeliers. Voorspellingen geven aan dat Europese consumenten in winkels ruim vier miljard euro minder gaan uitgeven. Extra internetverkopen van 6,4 miljard euro maken dat meer dan goed, wat de teller brengt op 32 miljard euro of 10,3 procent van de alle kerstverkopen.
Nederland vertoont in het onderzoek dit jaar de grootste stijging met 37 procent in online verkopen, 302 miljoen euro extra. De fysieke winkels zullen naar verwachting juist 200 miljoen euro inleveren.
Rond de feestdagen wordt in ons land 1,1 miljard uitgegeven op internet: dat is negen cent van elke bestede euro. Daarmee loopt Nederland iets achter op het Europees gemiddelde.
Kerstaankopen vaker online
Gepubliceerd op 28 oktober 2010 om 00:00
Reacties 0