Digitale leestafel bij Starbucks

Amerikaanse Starbucks-filialen bieden hun klanten sinds deze week een digitale leestafel. De koffieketen biedt bezoekers gratis wifi-toegang en presenteert hen vervolgens een digitale leestafel met gratis muziek, kranten, boeken en films. Dit zogeheten Starbucks Digital Network ging afgelopen week van start in alle 6.800 Amerikaanse filialen van de keten. Klanten hoeven slechts hun laptop, tablet of mobiele telefoon aan te zetten om het digitale vermaak te bekijken.

De digitale consumpties zijn gratis binnen de muren van het Starbucks-filiaal. Mensen die de genuttigde digitale consumpties mee naar buiten wil nemen, moeten deze kopen. Hierbij ontvangt Starbucks een vergoeding voor iedere verkoop die het realiseert.

Voor de portaalsite werkt Starbucks samen met onder meer Apple iTunes, The New York Times, Wall Street Journal, Snagfilms, Men’s Health, Runner’s World, Yahoo, LinkedIn, The Weather Channel, HarperCollins en Penguin Group.

De portaalsite is geschreven in HTML5 wat het mogelijk maakt de locatie van de klant te bepalen en het aanbod op zijn situatie af te stemmen. Leuk is daarbij dat een klant tijdens het lezen van een boek zijn iPad sluit, naar een ander filiaal verkast en daar op de laatst bekeken bladwijze weer door kan gaan met lezen waar hij was gebleven.

Door te werken met voorgeselecteerde medialeveranciers kan Starbucks meten wie wanneer wat leest en voor hoe lang. Daarnaast ziet de keten welke apparaat de klant gebruikt en of hij eventueel digitale media aanschaft tijdens zijn verblijf in het koffiehuis. In Nederland bieden bedrijven als La Place, McDonalds en de NS een landelijk dekkend netwerk van portaalsites. Deze zijn echter veel kleiner en minder geavanceerd dan het portaal van Starbucks.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!