Digitale leestafel bij Starbucks
Gepubliceerd op 28 oktober 2010 om 00:00
De digitale consumpties zijn gratis binnen de muren van het Starbucks-filiaal. Mensen die de genuttigde digitale consumpties mee naar buiten wil nemen, moeten deze kopen. Hierbij ontvangt Starbucks een vergoeding voor iedere verkoop die het realiseert.
Voor de portaalsite werkt Starbucks samen met onder meer Apple iTunes, The New York Times, Wall Street Journal, Snagfilms, Men’s Health, Runner’s World, Yahoo, LinkedIn, The Weather Channel, HarperCollins en Penguin Group.
De portaalsite is geschreven in HTML5 wat het mogelijk maakt de locatie van de klant te bepalen en het aanbod op zijn situatie af te stemmen. Leuk is daarbij dat een klant tijdens het lezen van een boek zijn iPad sluit, naar een ander filiaal verkast en daar op de laatst bekeken bladwijze weer door kan gaan met lezen waar hij was gebleven.
Door te werken met voorgeselecteerde medialeveranciers kan Starbucks meten wie wanneer wat leest en voor hoe lang. Daarnaast ziet de keten welke apparaat de klant gebruikt en of hij eventueel digitale media aanschaft tijdens zijn verblijf in het koffiehuis. In Nederland bieden bedrijven als La Place, McDonalds en de NS een landelijk dekkend netwerk van portaalsites. Deze zijn echter veel kleiner en minder geavanceerd dan het portaal van Starbucks.
Reacties 0